Wednesday, March 29, 2017

Mengawal Anxiety

Bagaimana saya nak pastikan minda saya bebas dari berfikiran negatif?

Setakat ini, saya tak boleh katakan yang saya bebas dari memikirkan segala hal dan masalah yang membelenggu fikiran saya dulu.
Belum lagi.

Pemikiran dan ingatan-ingatan itu tetap datang, setiap masa sama ada saya sedang mandi, memasak, memandu, berjalan, berenang..
Tetap ada.

Kalau saya terleka dan melayan pemikiran tu, ia akan berlarutan sehingga perasaan saya kembali terbelenggu dan kemudian saya terperangkap dalam emosi negatif. Lalu datanglah segala gejala anxiety; sesak nafas, berdebar, sejuk kaki dan tangan, berpeluh, kepala pun rasa melayang-layang.

Jadi jika pemikiran negatif itu mula-mula datang, saya kena cepat-cepat tangkis dengan 3 langkah.

Beristighfar.
Tarik nafas panjang.
Senyum.

anxiety

No comments:

Post a Comment